Vaccination af hund

Vi er i dag mere aktive med vores hunde, mange lever i tæt bebyggede områder. Vi ser desuden en stigende globalisering og stadig større trafik over landegrænser med kæledyr.
Derfor er det vigtigt, at alle hunde vaccineres helt tidligt fra hvalpealderen og regelmæssigt gennem hele voksenlivet, for at holde de smitsomme sygdomme på et så lavt niveau som muligt.

Hvalpe og voksne hunde har i årevis været vaccineret mod et relativt lille antal smitsomme sygdomme. I de senere år er der blevet udviklet en lang række nye vacciner, som giver endnu bedre beskyttelse, men også vacciner som er effektive mod andre sygdomme. Det er dog ikke alle hunde, som skal vaccineres på samme måde. De nye vacciner giver dig mulighed for at give netop din hund den bedste beskyttelse, alt efter hvor du bor, hvad du bruger hunden til, hvor den lufte osv.

Du skal i samarbejde med din dyrlæge planlægge et vaccinationsprogram, hvor du har mulighed for at beskytte din hund mod:

• Hundesygevirus
• Parvovirus (diarré)
• Smitsom leverbetændelse
• Kennelhoste
• Leptospirose
• Rabies
• Borreliose

Når din hund vaccineres mod en af de nævnte sygdomme danner immunsystemet antistoffer imod sygdommen. Desuden producerer immunsystemet en række celler som ”husker” og bekæmper sygdommen ved evt. smitte. Effekten af vaccinen varer typisk 1-3 år alt efter vaccinen.

Hvad koster vaccination af hund hos VetPlanet?

Vaccination mod hundesyge, parvovirus, leverbetændelse, kennelhoste og leptospirose (DHP, BbPi og L4):

Første hund:              Kr. 820,00

Efterfølgende hund: Kr. 581,00

Vaccination mod kennelhoste og leptospirose (BbPi og L4):

Første hund:              Kr. 743,00

Efterfølgende hund: Kr. 504,00

Vaccination mod hundesyge, parvovirus, leverbetændelseog leptospirose (DHP og L4):

Første hund:              Kr. 719,00

Efterfølgende hund: Kr. 480,00

Vaccination mod leptospirose (L4):

Første hund:              Kr. 640,00

Efterfølgende hund: Kr. 401,00

Revaccination:           Kr. 241,00

Vaccination mod rabies (Rabisin):

Første hund:                                Kr. 848,00

Efterfølgende hund:                   Kr. 439,00

Rabies ved anden vaccination: Kr. 255,00

EU-Rejsepas til kæledyr:            Kr. 440,00

Hvorfor skal hunde vaccineres?

Din hund skal vaccineres for at beskytte den mod en lang række sygdomme. Når din hund vaccineres danner immunsystemet antistoffer imod sygdommen og samtidig producerer immunsystemet en række celler som ”husker” og bekæmper sygdommen ved evt. smitte.

Effekten af vaccinen varer typisk 1-3 år alt efter vaccinen.

Vaccinen har bedst effekt hvis huden er sund og rask ved vaccination. Derfor er en grundig klinisk sundhedseftersyn vigtigt i forbindelse med vaccinebesøg hos dyrlægen.

• Hundesygevirus
• Parvovirus diarre
• Smitsom leverbetændelse
• Kennelhoste
• Leptospirose
• Rabies
• Borreliose

Hvor tit skal hunden vaccineres?

Hvalpe vaccineres typisk ved 8 uger alderen og igen ca. 4 uger efter.

Voksne hunde vaccineres alt efter hvordan den lever og hvordan du som ejer bruger den. Det er derfor vigtigt, at du drøfter hvilken vaccine og hvor tit den skal gives med din dyrlæge.
Vi har i nedenstående lavet en oversigt over vores vaccinationsanbefalinger. Her kan du se hvor tit du bør vaccinere med hver enkelt vaccine.

Vaccinationsanbefalinger for hunde over 1 år:

Familiehund

Møder mange hunde i naturen, evt. hundetræning og -pension:

• Parvovirus, hundesyge og leverbetændelse: Vaccination hvert 3. år
  • Kennelhoste: Årlig vaccination
  • Leptospirose: Årlig vaccination
  • Borrelia: Ved hyppig angreb af skovflåt - årlig vaccination

Jagt- og brugshund

Møder mange hunde i naturen, arbejder i vådområder, tager bytte:

• Parvovirus, hundesyge og leverbetændelse: Vaccination hvert 3. år
  • Kennelhoste: Årlig vaccination
  • Leptospirose: Årlig vaccination
  • Borrelia: Ved hyppig angreb af skovflåt - årlig vaccination

Selskabshund

Møder ingen eller få hunde, færdes sjældent i naturen:

• Parvovirus, hundesyge og leverbetændelse: Vaccination hvert 3. år
  • Kennelhoste: Smitterisikoen er lille, overvej evt. årlig vaccination
  • Leptospirose: Smitterisikoen er lille, overvej evt. årlig vaccination
  • Borrelia: Ikke relevant
  • Rabies: Kun ved udenlandsrejser. Vaccination hvert 3. år

Vaccinationsintervallerne tager udgangspunkt i medicinalproducentens registrering af vaccinen hos Lægemiddelstyrelsen

Vaccination af hunde til udlandet

Når du rejser til udlandet med din hund, skal den som udgangspunkt være vaccineres mod rabies mindst xx uger inden afrejse. Du skal desuden medbringe pas på din hund, som udstedes af din dyrlæge.

Kontakt os hvis du har spørgsmål.

Rejser du inden for EU er der et fælles regelsæt ellers kan du læse mere på Fødevarestyrelsens hjemmeside: xxxxxxx

Er der risiko ved vaccination?

Normalt er der kun få bivirkninger forbundet med selve vaccinen. Der vaccineres mange hunde hvert år, og meget få hunde udvikler komplikationer.

Den hyppigste reaktion vi ser på vaccinen er træthed en dags tid efter vaccinationen. Det ses især hos hvalpe, og det går om regel over af sig selv.

Der kan desuden komme en let, helt ufarlig hævelse under huden på injektionsstedet. Bemærk at hævelsen kan komme uger efter vaccinationen. Hævelse kræver normalt ikke behandling og svinder af sig selv.

I sjældne tilfælde kan hunden reagerer med en allergisk reaktion efter vaccinationen. Reaktionen sker ikke mod selve vaccinedelen, men mod bærestoffet (adjuvancen) i injektionen. Skulle din hund være allergisk mod en vaccine vil du typisk ses en akut, kraftig hævelse i hovedet og på halsen. Det starter typisk på læberne og ørene. Her skal du med det samme kontakte din dyrlæge, som normalt giver en injektion med et hurtigtvirkende binyrebarkhormon, og hævelse vil herefter hurtigt svinde igen.

Skal min gamle hund stadig vaccineres ?

Det er vigtigt at ældre hunde er vaccineret korrekt, da netop denne aldersgruppe kan have et svækket immunsystem, som gør den ekstra sårbar mod smitsomme sygdomme. Dvs. at de nemmere bliver smittet og hvis de smittes, får det et alvorligere forløb af sygdommen.

Hvordan skal min hund vaccineres, når den skal i hundepension ?

Der er et stort smittepres i en hundepension, da en masse hunden fra forskellige steder samles i samme bygning. En del af hundene kan desuden i starten af opholdet være lettere stresset med nedsæt immunforsvar til følge.

Din hund skal altid være vaccineret Hundesygevirus, Parvovirus diarre, Smitsom leverbetændelse og Kennelhoste. Men du skal kontakte din hundepension i god tid for at høre om de har krav til ekstra vacciner i den periode, hvor du har behov for at få passet din hund.