Vaccination af hund

Vi er i dag mere aktive med vores hunde, mange lever i tætbebyggede områder, stigende globalisering og  trafik over landegrænser med kæledyr.

Derfor er det vigtigt, at alle hunde vaccineres allerede fra hvalpealderen og regelmæssigt gennem hele voksenlivet. Det sikrer, at de smitsomme sygdomme holdes på et så lavt niveau som muligt.

I de senere år er der blevet udviklet en lang række nye vacciner, som giver endnu bedre beskyttelse, men også vacciner som er effektive mod flere sygdomme. De nye vacciner giver dig mulighed for at give  din hund den bedste beskyttelse, alt efter hvor du bor, hvad du bruger hunden til, hvor den luftes osv.

Ved vaccination danner din hund antistoffer mod de sygdomme, vaccinen omfatter, og samtidig danner immunforsvaret antistoffer mod sygdommen.

Hvad koster vaccination af hund hos VetPlanet?

Vaccination mod hundesyge, parvovirus, leverbetændelse, kennelhoste og leptospirose (DHP, BbPi og L4):

Første hund:              Kr. 1.186,36

Efterfølgende hund: Kr. 856,36

Vaccination mod kennelhoste og leptospirose (BbPi og L4):

Første hund:              Kr. 1.095,49

Efterfølgende hund: Kr. 765,49

Vaccination mod hundesyge, parvovirus, leverbetændelseog leptospirose (DHP og L4):

Første hund:              Kr. 1.070,28

Efterfølgende hund: Kr. 740,28

Vaccination mod leptospirose (L4):

Første hund:              Kr. 977,36

Efterfølgende hund: Kr. 647,36

Vaccination mod rabies (Rabisin):

Første hund:                                Kr. 1.016,16

Efterfølgende hund:                   Kr. 686,16

Rabies ved anden vaccination: Kr. 342,66

EU-Rejsepas til kæledyr:            Kr. 436,25

BEMÆRK at priserne kan variere afhængig af dagsprisen på vacciner.

Hvorfor skal hunde vaccineres?

Din hund skal vaccineres for at beskytte den mod en lang række sygdomme. Ved vaccination danner hundens immunforsvar antistoffer mod de pågældende sygdomme, som så beskytter hunden mod fremtidig smitte.

Vaccine-effekten afhænger af den specifikke vaccine, men er typisk 1-3 år alt efter vaccinen.

Vaccinen har bedst effekt, hvis huden er sund og rask ved vaccination. Derfor er det vigtigt, at din hund får et grundit sundhedstjek forud for vaccinationen.

Hvalpe og voksne hunde har i årevis været vaccineret mod et relativt lille antal smitsomme sygdomme. I de senere år er der blevet udviklet en lang række nye vacciner, som giver endnu bedre beskyttelse, men også vacciner som giver mulighed for at beskytte hunden for flere sygdomme end tidligere.

Med de nye vacciner har du som hunde-ejer mulighed for at tilpasse vaccinesammensætningen, så den passer til netop din hund.

Du skal i samarbejde med din dyrlæge planlægge et vaccinationsprogram, hvor du har mulighed for at beskytte din hund mod:

• Hundesygevirus
• Parvovirus diarre
• Smitsom leverbetændelse
• Kennelhoste
• Leptospirose
• Rabies
• Borreliose

Hvor tit skal hunden vaccineres?

Hvalpe vaccineres typisk ved 8 uger alderen og igen ca. 4 uger efter.

Hyppigheden for vaccination af voksne hunde afhænger af, hvordan hunden lever, og hvordan du som ejer bruger den. Det er derfor vigtigt, at du sammen med din dyrlæge lægger en vaccineplan, der både kortlægger hvilke vacciner, din hund skal have og hvor ofte.

Vi har i nedenstående lavet en oversigt over vores vaccinationsanbefalinger.

Her kan du se hvor ofte, du bør vaccinere med hver enkelt vaccine.

Vaccinationsanbefalinger for hunde over 1 år:

Familiehund

Møder mange hunde i naturen, evt. hundetræning og -pension:

• Parvovirus, hundesyge og leverbetændelse: Vaccination hvert 3. år
  • Kennelhoste: Årlig vaccination
  • Leptospirose: Årlig vaccination
  • Borrelia: Ved hyppig angreb af skovflåt - årlig vaccination

Jagt- og brugshund

Møder mange hunde i naturen, arbejder i vådområder, tager bytte:

• Parvovirus, hundesyge og leverbetændelse: Vaccination hvert 3. år
  • Kennelhoste: Årlig vaccination
  • Leptospirose: Årlig vaccination
  • Borrelia: Ved hyppig angreb af skovflåt - årlig vaccination

Selskabshund

Møder ingen eller få hunde, færdes sjældent i naturen:

• Parvovirus, hundesyge og leverbetændelse: Vaccination hvert 3. år
  • Kennelhoste: Smitterisikoen er lille, overvej evt. årlig vaccination
  • Leptospirose: Smitterisikoen er lille, overvej evt. årlig vaccination
  • Borrelia: Ikke relevant
  • Rabies: Kun ved udenlandsrejser. Vaccination hvert 3. år

Vaccinationsintervallerne tager udgangspunkt i medicinalproducentens registrering af vaccinen hos Lægemiddelstyrelsen.

Vaccination af hunde til udlandet

Når du rejser til udlandet med din hund, skal den som udgangspunkt være vaccineret mod rabies mindst 21 dage inden afrejse. Du skal desuden medbringe pas på din hund, som udstedes af din dyrlæge.

Kontakt os, hvis du har spørgsmål.

Rejser du inden for EU er der et fælles regelsæt ellers kan du læse mere på Fødevarestyrelsens hjemmeside: Fødevarestyrelsen

Er der risiko ved vaccination?

Normalt er der kun få bivirkninger forbundet med selve vaccinen. Der vaccineres mange hunde hvert år, og meget få hunde udvikler komplikationer.

Den hyppigste reaktion, vi ser på vaccinen, er træthed en dags tid efter vaccinationen. Det ses især hos hvalpe, og det går om regel over af sig selv.

Der kan desuden komme en let, helt ufarlig hævelse under huden på injektionsstedet. Bemærk, at hævelsen kan komme uger efter vaccinationen. Hævelse kræver normalt ikke behandling og svinder af sig selv.

I sjældne tilfælde kan hunden reagere med en allergisk reaktion efter vaccinationen. Reaktionen sker ikke mod selve vaccinedelen, men mod bærestoffet (adjuvancen) i injektionen. Skulle din hund være allergisk mod en vaccine, vil du typisk se en akut, kraftig hævelse i hovedet og på halsen. Det starter typisk på læberne og ørene. Her skal du med det samme kontakte din dyrlæge, som normalt giver en injektion med et hurtigtvirkende binyrebarkhormon, og hævelsen vil herefter hurtigt svinde igen.

Skal min gamle hund stadig vaccineres ?

Det er vigtigt, at ældre hunde er vaccineret korrekt, da netop denne aldersgruppe kan have et svækket immunsystem, som gør den ekstra sårbar mod smitsomme sygdomme. Dvs. at de nemmere bliver smittet, og hvis de smittes, får de et alvorligere forløb af sygdommen.

Hvordan skal min hund vaccineres, når den skal i hundepension ?

Der er et stort smittepres i en hundepension, da en masse hunden fra forskellige steder samles i samme bygning. En del af hundene kan desuden i starten af opholdet være lettere stressede med nedsat immunforsvar til følge.

Din hund skal altid være vaccineret mod Hundesygevirus, Parvovirus diarre, Smitsom leverbetændelse og Kennelhoste. Men du skal kontakte din hundepension i god tid for at høre, om de har krav til ekstra vacciner i den periode, hvor du har behov for at få passet din hund.