Hyppig tissetrang (polyuri)

Det er helt naturligt, at hunde tisser hyppigt på lufteture. Det er et vigtigt signal til andre hunde om, at din hund har været forbi og hører til her. Tæver i løbetid vil tisse oftere, end de plejer.
Men oplever du, at din hund tisser større mængder eller måske får problemer med at holde sig indendøre, kan øget tissetrang hos din hund være et tegn på, at der er noget galt.

Du skal kontakte dyrlægen, hvis:

• Din hund tisser meget store mængder urin.
  • Din hund tisser i unormalt lang tid.
  • Der begynder at ske uheld indenfor, hvor din hund lige pludselig ikke kan holde sig.
  • Der er blod eller pus i urinen.

I så fald er der tale om reel forøget tissetrang. En rask hund tisser maksimalt 50 ml urin pr. kg i døgnet. Det kan være meget svært at måle urinmængden, men en urinmængde på over 50 ml pr. kg hund i døgnet over flere dage er som regel på grund af en sygdomstilstand.

I andre tilfælde kan der forekomme meget hyppig afsætning af meget små portioner urin. Dette mønster ses også på baggrund af en sygdomstilstand.

Hvad gør jeg, hvis min hund øget eller hyppig tissetrang?

• Foretag notater til evt. senere brug hos dyrlægen om din hunds ændrede tissemønster.
  • Tag din hunds temperatur. En temperatur over 39 grader er feber.
  • Sørg for, at din hund altid har rigeligt at drikke. Du må ikke tage vandet fra din hund, fordi du synes, den drikker for meget.

I nogle tilfælde kan den forøgede tissetrang optræde sammen med andre symptomer som nedstemthed, feber, øget drikkelyst og nedsat appetit.

Du skal kontakte din dyrlæge snarest og få en tid til udredning af årsagen til den forøgede tissetrang. Tissetrangen vil ofte være et symptom på en anden lidelse hos din hund.

Hvordan opstår forøget / hyppig tissetrang?

Den forøgede tissetrang af store portioner urin opstår som oftest, fordi hundens krop af en eller anden årsag drænes for væske.

Hvis symptomerne er hyppig afsætning af meget små portioner urin, så er det som regel på baggrund af en irritationstilstand eller betændelsestilstand i urinvejene (nyrer, blære, urinrør).

Hvad er årsagen til forøget eller hyppig tissetrang?

Der kan være mange årsager til forøget eller hyppig tissetrang:

Forøget tissetrang:
  • Urinvejslidelser (nyrekræft, nyresvigt)
  • Leverlidelser (leverbetændelse, leverkræft, leversvigt)
  • Livmoderbetændelse
  • Sukkersyge (Diabetes mellitus)
  • Sygdomme i binyrerne (Cushings syndrom, Addisons syndrom)
  • Falsk sukkersyge (Diabetes insipidus)
  • Indtagelse af foder med meget salt
  • Psykisk betinget øget drikkelyst
Hyppig tissetrang:
  • Urinvejslidelser (blærebetændelse, urinvejssten)