Spolorm

Spolorm er den hyppigst forekommende indvoldsorm hos hund. Der findes en række forskellige arter, men den mest almindelige hedder Toxocara Canis. Den voksne orm minder om en kogt spaghetti og kan blive op til 18 cm lang. Spolormen lever og formerer sig i hundens tarmkanal, men der findes desuden en række larvestadier, som indkapsles forskellige steder i hundes krop.

Hvad er spolorm?

Indvoldsorm er almindelig blandt danske hunde, og der kan ikke kun ske smitte mellem hunde. Smitten kan også forekomme mellem hunde og ræve. Smitten findes især udbredt i byområder med en tæt hundebestand og en fast bestand af ræve. Derfor har fleste hunde været smittet med indvoldsorm på et tidspunkt i livet. Her er smitte med spoleorm det mest almindelige.

Smitten med spolorm sker via afføring fra smittede dyr, hvor æg fra spoleorm kan overleve i årevis. Det gælder både ude og inde og disse æg tåler både frost, vare og sollys. De tåler endvidere visse rengøringsmidler.

Drægtige tæver smitter desuden sine ufødte hvalpe. Alle tævehunde har larver fra spolormen liggende i dvale rundt i kroppen fra tidligere infektioner. Disse larver ”vågner” sidst i drægtigheden og begynder at vandre til fostrene, som fødes med spoleorm. Desuden vandrer larverne efter fødslen til tævens mælkekirtler og udskilles i modermælken til hvalpene.

Hvad er symptomerne på spolorm hos hunde?

Hvalpe og unghunde kan være massivt inficeret med et stort antal orm og vil derfor normalt have tydelige symptomer på spolorm. Voksne hunde viser derimod ikke altid tydelige symptomer

Symptomer på spolorm kan være:

• Diarré og opkast
  • Hoste
  • Træthed, nedsat trivsel, vil ikke vil lege, taber sig
  • Tør og kedelig pels
  • Tyk mave

Hvordan stilles diagnosen spolorm hos hund?

Hvis der findes spolorm i opkast eller afføring, så er diagnosen nem at stille. I de fleste tilfælde stilles diagnose ved undersøgelse af afføring. De fleste laboratorier har i dag nogle moderne og sikre test for forskellige indvoldsorm og andre parasitter.

Du kan hos VetPlanet hente en praktisk plastikbeholder, så kan du nemt kan opsamle afføring fra din hund.

Hvordan behandles spolorm hos hund?

Spolorm behandles effektivt med receptpligtig lægemiddel. Der findes forskellige produkter, men typisk anvendes et produkt i tabletform.

Voksne hunde behandles typisk 2 gange med 2-3 ugers interval.

Hvalpe behandles fast flere gange. Typisk når hvalpen har en alder på 3-4 uger,  7-8 uger og 11-12 uger.